reklama

Sú slovenské médiá proticirkevné?

Článok Terézie Kolkovej o predsudkoch našich kresťanov voči médiám ma vyprovokoval k hlbšiemu zamysleniu nad “proticikrevným duchom” sekulárnych médií na Slovensku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (47)

Autorkačlánku Bojíme sa médií? okreminého píše:

Médiá prenikajú k ľuďom, medzi nich, donich. To by sa páčilo aj tomu, ktorý jedával smýtnikmi a hriešnikmi. No keď autorka tohto komentárapredstavila kolegovi zo sekulárnej univerzity ako výskumnútému využitie mediálneho jazyka na sprostredkovanieiných ako bulvárnych posolstiev, reakcia znela: „Vyste tou zlobou médií posadnutí.“Čovlastne spôsobuje dojem, ktorým oplývajúširoké vrstvy kresťanskej náboženskej obce u nás,dojem, ktorým považujú kresťania svetské médiáza hnací mechanizmus boja proti cirkvi a konzervatívnymnázorom?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môjpohľad je ovplyvnený prednáškou jednéhoveriaceho novinára (pôsobiaceho v sekulárnommédiu). Ten sa vo svojom výstupe na túto témupozrel najprv pomocou charakteristiky dnešného novinára:

Novináriby mali byť kritickí, niekedy sú lacno kritickía inokedy príliš. Novinárinemajú radi formálne štruktúry, nemajúradi privilégiá a privilegovaných.

Toľkovýchodiskové pozície. Ak by bol spomínanýprednášajúci v pozícii ateistickéhožurnalistu, na cirkev by sa najskôr pozeral takto:

Plusy:charitatívna činnosť, starostlivosťo kultúrno-historické pamiatky

Mínusy:dávna a nedávna história (jej interpretácia), privilegované miesta a štruktúry, nezdaňované zbierky, finacovanie štátom, moralizovanie (kázne), vnútorná štruktúra, diskriminácia žien

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V kresťanských kruhochvšak vládne akési presvedčenie, že médiáidú cielene proti cirkvi. Najviac asi tútopredstavu posilňuje spravodajstvo komerčných televízií.Šéfredaktor Katolíckych novín MariánGavenda pred časom na jednom odbornom seminári povedal, žetreba žiť a správať sa s vedomím, že Slovensko nieje kresťanská krajina. Myslel tým postoj k sekulárnemusvetu médií.

Napriek tomu, predstava, žekomerčné médiá idú cirkvi po krku, jenejasná. Prečo by to robili? Pre mňa je vysvetlenímnegatívneho postoja ku kresťanom práve vyššiespomínaná analýza novinára.

Gabriel Šípoš vo svojej prednáške o zaujatelnosti médií nakonci tohtoročných prázdnin v Ružomberku spomínal,že existuje množstvo tém, ktoré zaujímajúviac novinárov ako spoločnosť. Ide vraj o dosť liberálnetémy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V niektorých prípadochbadať aj akúsi obojstrannú ignoranciu. Príkladommôžu byť denníky SME , Pravda, ale i iné médiáv kauze Sokol, keď sa im zo strany kresťanov vyčítalo slabépokrytie dobrých vlastností arcibiskupa, respektívejeho zásluhy počas evidovania jeho osoby vo zväzkoch.

Katolícke noviny,naopak, nezaujali k téme žiadne obšírnejšie čianalytické stanovisko. Mediálny tlak na cirkev a osobuarcibiskupa riešili zväčša krátkymi komentármi,ktoré popri obrovskému pokrytiu kauzy v ostatnýchmédiách nemuseli presvedčiť.

Pri tomto prípade som sadokonca dopočul, že vraj mohlo ísť aj o cielený tlak nacirkev, práve v čase, keď sa bude rozhodovať omorálno-etických princípoch v krajine. Oslabeniecirkevnej autority by pred takýmito dôležitýmirozhodnutiami malo zamiešať karty. Či však mohlo ísťnaozaj o niečo naplánované, je rovnako zavádzajúce,ako hovoriť o posadnutosti sekulárnych žurnalistov vočicirkvi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa zdá, že slovenskémédiá sú zamerané proti cirkvi, môžeto vyplývať jedine z charakteru ľudí, ktorí vnich pracujú. A z ich pohľadu na cirkev, prípadne tiežz charakteristiky mediálneho ducha, ktorému je bližšieto jednoduchšie a prirodzenejšie, ako píše Kolková.


Pavol Rábara

Pavol Rábara

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Nula se hnula..." Zoznam autorových rubrík:  POSTREHMÉDIÁ v CIRKVIMEDIJACIRKEV v MÉDIÁCHSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu